Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu krok po kroku
Chcesz wybudować własny dom, ale nie wiesz, jak uzyskać pozwolenie na jego budowę? Pomożemy Ci! Poniżej odpowiadamy na pytania:
- Jak krok po kroku przejść przez wszystkie procedury niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę?
- Jakich dokumentów będziesz potrzebować, aby złożyć kompletny wniosek o pozwolenie na budowę?
- Na co warto zwrócić uwagę, żeby wydanie pozwolenia na budowę odbyło się szybko i bez zbędnych kłopotów?
Jak inwestor ma uzyskać pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego? Zacznij od uzyskania MPZP lub WZiZT!
Na początek ważna uwaga: jedyną drogą do postawienia domu legalnie jest uzyskanie pozwolenia na budowę albo (w przypadkach, w których zezwala na to prawo) zgłoszenie budowy w urzędzie, aby uzyskać „milczącą zgodę na budowę” od organu administracyjnego.
Ze względu na to, że w praktyce większość inwestorów decyduje się (bądź jest do tego zobligowana przez prawo) na klasyczną drogę urzędową – a co za tym idzie składa w odpowiednim urzędzie wniosek o pozwolenie na budowę – w dzisiejszym wpisie przedstawimy jedynie, jak wygląda ubieganie się o pozwolenie na budowę.
Jak sygnalizowaliśmy już w tytule niniejszej sekcji – zanim będziesz mógł złożyć wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, konieczne jest uzyskanie MPZP lub WZiZT.
Czym różni się od siebie MPZP i WZiZT?
MPZP to inaczej Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Jest to uchwalany przez gminę akt prawa miejscowego, Określa on przeznaczenie, warunki zagospodarowania oraz zabudowy określonego terenu. Składa się z dwóch części: opisowej (wypis) i graficznej (wyrys). Jeśli nasza działka budowlana pod MPZP naszej gminy, to musimy dostosować projekt budowlany do odgórnych wytycznych
WZiZT to inaczej decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jest to instrument planowania przestrzennego, który funkcjonuje wyłącznie na tych terenach, na których nie obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Decyzję o WZiZT wydaje wójt, burmistrz bądź prezydent miasta.
Jak uzyskać każdy z wymienionych dokumentów?
Aby dowiedzieć się, czy obiekt budowlany, który planujemy postawić na naszej ziemi, podlega pod MPZP, musimy zgłosić się w miejscowym urzędzie gminy. Będziemy tam mogli uzyskać wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzeni (MPZP). Jeśli z wypisu wynika, że nasza działka nie podlega pod MPZP będziemy musieli złożyć w urzędzie gminy wniosek o wydanie WZiZT. Jej uzyskanie może potrwać od 14 dni od dnia złożenia wniosku do 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Znając obowiązujący nas MPZP lub WZiZT jesteśmy w stanie przygotować dopasowany do nich projekt budowlano – architektoniczny.
Mam już MPZP lub WZiZT. Gdzie mam się teraz zgłosić?
Następnym krokiem do rozpoczęcia budowy powinna być wizyta u geodety. Wykona on dla nas aktualną mapę do celów projektowych oraz przeprowadzi badania geotechniczne. Obejmują one m.in. sprawdzenie, jaką nośnością gruntu i poziomem wód gruntowych charakteryzuje się nasza działka.
Dysponując mapami i ekspertyzami geodety, możemy udać się do biura architektonicznego w celu uzyskania zgodnego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania (lub WZiZT) projektu architektoniczno – budowlanego.
Kompletny projekt archtektoniczno – budowlany musi zawierać:
- część opisową,
- cz. architektoniczną,
- cz. konstrukcyjną,
- cz. instalacyjną,
- charakterystykę energetyczną,
- zgody na zmiany.
Co jeszcze inwestor powinien wiedzieć o projekcie architektoniczno – budowlanym?
Projekt architektoniczno – budowlany naszego przyszłego domu musi być zaadaptowany do warunków terenowych, jakimi charakteryzuje się nasza działka.
W tym celu architekt musi sporządzić na aktualnej mapie projektu zagospodarowania terenu, na którym planujemy realizować naszą inwestycję budowlaną. Obejmuje on:
- określenie, jakie granice ma nasza działka budowlana;
- opis jej usytuowania;
- obrys i układy obiektów budowlanych (istniejących i projektowanych);
- sieci uzbrojenia terenu na planowanej budowie;
- określenie, w jaki sposób z działki będą odprowadzane ścieki (alternatywą jest ich samodzielne utylizowanie we własnej oczyszczalni ścieków);
- przedstawienie, jaki jest układ komunikacyjny i układ zieleni naszej działki.
Częścią prawidłowego projektu architektoniczno – budowlanego jest także przygotowane dokumentacji do Zakładu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej (ZUDP) – urzędu, odpowiedzialnego za rozstrzygnięcia dotyczące dostaw mediów (wody, gazu i prądu), a także odbioru ścieków i odpadów stałych.
Projekt składa się w 4 egzemplarzach. Jeden z nich pozostaje w urzędzie, drugi jest wysyłany do nadzoru budowlanego, trzeci musimy samodzielnie przedłożyć kierownikowi budowy po rozpoczęciu robót, a czwarty warto zachować dla siebie jako kopię archiwalną.
Czas złożyć wniosek o pozwolenie na budowę!
Prawo budowlane (zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca) jest jasne: pozwolenie na budowę wydaje starosta lub organ administracyjny, będaćy jego odpowiednikiem (w pzypadku miast na prawach powiatu bedzie to prezydent miasta). .Wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu bezwględnie musi być złożony na formularzu urzędowym, (dostępny m. in. w Internecie i w siedzibie urzędu).
Wniosek musi zawierać:
- 4 egzemplarze projektu budowlanego i projekt zagospodarowania działki lub terenu
- oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością w celach budowlanych;
- zaświadczenie z właściwej izby samorządu zawodowego o odpowiednich uprawnieniach sporządzającego projekt architekta (zaznaczyć przy tym należy, że konieczne jest zarówno w przypadku projektanta i projektanta sprawdzającego odpowiednich uprawnień budowlanych);
- wypisy z rejestru gruntów działki swojej i sąsiednich;
- warunki techniczne dostawy mediów na budowę;
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania działki (jeśli została wydana);
- oszacowanie oddziaływania budowanego przez nas obiektu na środowisko i obszar oddziaływania obiektu; oceny te muszą być zgodne z przepisami o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania obiektów budowlanych na swoje otoczenie;
- potwierdzenie, że uiściliśmy opłatę skarbową (sprawdź wcześniej w swoim urzędzie, ile będzie kosztować zgloszenie).
Zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, decyzja o pozwoleniu na budowę w terminie 65 dni (bądź odmowa takiego pozwolenia wraz z uzasadnieniem) musi być wydana przez starostę. Jeśli urząd starosty uzna, że w dokumentach są jakieś błędy lub braki lub potrzene są dodatkowe dokumenty, wystosuje do nas w trybie administracyjnym formalne wezwanie do usunięcia wskazanych nieprawidłowości w określonym czasie, licząc od dnia doręczenia.
Pamiętaj – negatywną decyzję w pierwszej instancji możesz uchylić, apelując do organu nadrzędnego wobec starosty. Jeśli podzieli on Twoje argumenty, anuluje on decyzję o niezezwoleniu na budowę.
Możesz rozpocząć budowę domu!
I to już koniec naszego poradnika, jak uzyskać pozwolenie na budowę krok po kroku. W tej chwili – o ile wiernie postępowałeś za naszymi instrukcjami – powinieneś cieszyć się już pozwoleniem na budowę. A to oznacza, że roboty budowlane na działce, na której wkrótce stanie Twój wymarzony dom czas zacząć – i to im szybciej, tym lepiej, bo pozwolenie na budowę należy wykorzystać w ciągu 3 lat od dnia jego wydania (data ważności).